Nieuw voorstel Infrabel voor tunnel N285 onder spoorweg

Spoorbeheerder Infrabel heeft een alternatief trace voorgesteld voor de tunnel van de Assteenweg onder de spoorweg. In een eerdere studie in opdracht van de provincie werd gedacht aan het onteigenen van de woningen tussen de Ternatstraat en de overweg en die tussen de overweg en de Dr De Croesstraat. Een alternatief traject achter de huizen van de Assesteenweg en onder de Asbaan zou voor minder onteigeningen zorgen. Verderop zou het tracé waarschijnlijk door landschappelijk waardevol landbouwgebied en door natuurgebied lopen. Daarom moet er eerst een Ruimtelijk Uitvoeringsplan of RUP opgemaakt worden dat de bestemming van de ruimte waar de weg moet komen, wijzigt in gebied voor algemeen nut.

https://editiepajot.com/regios/19/articles/65158

Het voorstel van Infrabel is een goed begin. Als er een echte tunnel komt onder het Kapelleveld, de Asbaan en de Processiestraat, én een fietstunnel onder de spoorweg aan de huidige overweg van de Assesteenweg, ipv de eerder voorgestelde open sleuf, waar we ons de voorbije jaren terecht tegen hebben verzet, dan zou Ternat heel wat leefbaarder worden. Maar denk niet dat je vlugger op de E40 zult geraken. De capaciteit van het kruispunt met de E40 is immers te klein. De files gaan gewoon ondergronds. Het is dan ook vooral INFRABEL dat baat heeft bij het project omdat die alle overwegen willen afschaffen voor de veiligheid.

OF MOET DE TREIN ONDERGRONDS ?

Veel mensen vinden dat de trein beter ondergronds zou gaan. Dat lijkt inderdaad mogelijk: "Het ideaal scenario is om de treinen op een afstand van een kilometer maximaal zes tot acht meter te laten klimmen, maar ideale scenario's zonder enig obstakel bestaan niet. Daarom worden soms ook hogere hellingsgraden toegelaten. De hellingsgraad van de Liefkenshoektunnel is hoger dan twaalf meter per kilometer. De treinen raken wel boven', aldus Katlein Torfs van Infrabel.

Bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/453cpkt

INSPRAAK VAN DE BEVOLKING ?

De Ternatse bestuursmeerderheid zegt dat de bevolking zal geraadpleegd worden. "Laten we dan beginnen met het online plaatsen van de studie die enkele jaren geleden reeds in opdracht van de provincie werd gemaakt. Dan kunnen we alvast het eerste misverstand uit de weg ruimen, dat de overweg zou zorgen voor files. Op de luchtfoto zie je dat de overweg werkt als een verkeerslicht. Terwijl de overweg dicht is komen de verkeersstromen uit Processiestraat, Nattestraat en industriezone 'De Meuter' op de Assesteenweg. Het verkeer wordt verderop voor iedereen geblokkeerd door de verkeerslichten aan de E40", zegt Groen gemeenteraadslid Guido Van Cauwelaert. De overweg zorgt dus niet voor extra files maar regelt de toestroom.